A komfortzónán túl

A komfortzónán túl

Mivel készülj egy Spartan versenyre

2017. január 26. - GabeFit

Közeledik a 2017-es év első magyar versenye a Veszprém Sprint. Már hónapokkal előtte betelt minden hely lényegében, úgyhogy bátran állíthatjuk a Spartan népszerűsége meredeken emelkedik idehaza, így sokak számára segítség lehet egy kis (áttekintő) leírás arról mivel érdemes készülni ezekre a versenyekre ha nem csak egy Sprintben gondolkodunk.

Az első Spartan versenyem előtt jó szokásomhoz híven belvetettem magam az internetbe és már tapasztalt külföldiektől gyűjtöttem be a tippeket, mivel is készüljek az első bálozásomra. A végén természetesen kicsit túllőttem a célon, de mint kiderült jobb is volt így.  

Cipő: A legfontosabb! Ha erdőbe mész még ha csak kirándulni is, olyan cipőt kell vinni ami biztosan tartja a lábad. Egy Spartanon ez még komolyabb dolog. A verseny előtti napokban végig zuhogott az eső, így mire felvirradt a verseny napja, nem volt olyan része Tokajnak ami ne ázott volna fel. A hajnali és reggeli futamok a nap közepére olyan sárrá dagasztották az útvonalat, hogy bokáig süppedt mindenki, csecse kis sárpatakok csordogáltak lefelé ott ahol felfelé kellett haladni a meredek hegyoldalban. A Super nehézségi szint így egyesek szerint már egy Beast határát súrolta. Sok ember egyszerű tornacipővel vágott neki a távnak, így ők még keservesebben megszenvedték a mászást, mivel a cipőjük lényegében semmit nem "harapott" a talajba, csak csúszkáltak össze-vissza (főleg vissza). Találkoztam olyan résztvevővel akinek a táv felére mindkét talpa levált a cipőjéről, páran emiatt (többek közt) fel is adták a versenyt.



Hosszas vizsgálódás után a legjobb választásnak a Salomon Speedcross 4-es modelljét találtam, a Decathlonban meg is vásároltam miután felpróbáltam. Számomra remekül teljesített, nem fájt benne a lábam, remekül "harapott" és lényegében csak egyszer volt gondom vele, mikor az erdő egyik pontján a lábam cipő nélkül emelkedett ki sárból. Szerencsére kis szenvedés árán sikerült visszarekvirálni a cipőt az erdőtől és folytathattam a versenyt, de ismét csak arra a következtetésre jutottam mint sokszor korábban: van amin NEM szabad spórolni. Nem feltétlenül szükséges drága cipőt vásárolni, de mindenképp trail cipővel indulj neki a versenynek. Érdemes ellátogatni egy futócipőket árusító boltba (Nyúlcipő, Spuri, etc.) ahol mindig nagyon kedves hozzáértők adnak tanácsokat a megfelelő cipő kiválasztásához, valamint megnézik rendelkezik e a lábunk valamilyen deformitással. Az ilyen boltokban mazsolázni is lehet a különböző sajátosságokkal rendelkező márkák közül (Salomon, Inov, Asics, Hoka, etc.).

Víztáska, hátizsák: Bár nem volt nyári hőség, rengeteg ember nem hozott magával semmilyen innivalót, arra hagyatkozva, hogy majd a kijelölt pár ivőponton teleissza magát. Sajnos csalódniuk kellett, mivel logisztikai problémák adódtak és időszakosan kifogyott a víz ezeken a helyeken. Itt kell leszögezni azt, hogy aki Spartanra vagy hasonlóra akar menni az csakis arra hagyatkozzon amit magával visz! Egy Sprintre ami csak pár kilóméter nem feltétlen szükséges nagyon ráfeszülni, de egy Superre már illik felkészülten érkezni, mert bármi megtörténhet. Mint említettem én túlbiztosítottam magam, profi hátizsákot szereztem be az USA-ból (ugye én hosszú távra terveztem), energia szeleteket, magnézium shotokat, műkönnyet (ha szembe jutna valami) és törlőkendőt is vittem a 2 liter vízen felül. Nagyon sok embernek adtam vizet az út során és befaltam minden energia szeletet is :) Szintén a Decathlonban lehet venni különböző víztáskákat jó áron, ha valaki Superen felül nem tervez indulni akkor max. 1liternek elégnek kell lennie véleményem szerint, de ez egyéntől függ. Mindenesetre jobb nem kiszáradni egy ilyen verseny alatt.

Fejlámpa: Amennyiben dél-délután indulsz és sötétedés előtt lehetésges, hogy nem érsz be, mindenképp vigyél magaddal fejlámpát. Tokajon úgy alakult, hogy már a vége felé már sötétben futottunk, ráadásul az erdőben feltorlódott a sor az ösvényen, így majd két órán át toporogtunk (alig pár fokban megjegyzem) lépésben haladva. Ha nem lett volna fejlámpánk akkor nem csak rohadt hideg, de rohadt sötét is lett volna, így legalább láthattuk ahogy a hipotermia jelei lassan megjelennek rajtunk :P A viccet félre téve, ha sötétedésben futsz az erdőben, rendkívül hasznos, hogy nem rúgsz bele egy kiálló sziklába, mert a lámpád megvilágítja az utat előtted így megspórolhatsz magadnak egy törött lábujjat. Ja és önkritikus leszek: én is egy hülye voltam, nem vittem. 

Ruházat: Az igazság az, hogy a Spartan egy mocskos, kúszós dolog, így nem feltétlenül szükséges profi, drága cuccban nekivágni, mert egy óvatlan pillanatban bizony könnyen szétszakadhat pl. a szögesdrótnak köszönhetőena ruházatunk. Természetesen fellelhető a piacon mindenféle szuper technológiával kifejesztett hőleadó vagy hőmegtartó cucc, de ezek nélkül is teljesíthető a verseny. Óva intek azonban a másik véglettől is mindenkit! Voltak olyan "bátor" emberek akik október végén úgy gondolták nekik még póló sem kell a táv teljesítéséhez. Nem árulok el nagy titkot ha azt mondom nem egy meg is bánta később a döntését.  Egy dolog azonban mindenképp alapvető: lehetőleg csak olyan ruhát vegyél fel ami nem tartja meg a vizet/könnyen szárad.

A kompressziós ruházatok (aláöltözetek) kifejezetten jók ezekre a versenyekre (amennyiben nem zavaró számodra, hogy szoros). Ezek a bőrbarát szintetikus anyagok a körülményektől függően lehetnek az első réteg a testeden vagy az egyetlen réteg is. Az első réteg általában a víz elvezetéséért, a középső a hőtartásért, míg a külső az elemektől való védelemért felel. A Spartanon általában max. 2 réteget szoktunk látni ha csak nem téli versenyről beszélünk. Kezdőként ezt sem érdemes túlbonyolítani, kell egy alsónemű, egy felső rész és egy nadrág. A legtöbben erre még felvesznek egy Spartanos pólót (ez is szintetikus anyag).

Személy szerint még a zoknit is fontosnak tartottam, így a Trail Socks 2.1-es modellje mellett döntöttem ami nem csak könnyen szárad, de jó a keringésnek és a megfelelő tartásnak is. Nekem bejött.

Ha rövidnadrágban futsz érdemes lehet még elgondolkodnod egy lábszárvédőn. 

Kiegészítők: 

  • Kesztyű: ezt mindenki döntse el maga, hogy szeretne e kesztyűvel futni. Én úgy gondoltam jobb ha elővigyázatos vagy így a Mechanix M-pactot választottam és be is vált. Persze bizonyos akadályoknál jobban jártam ha csupasz kézzel esek neki, de így kevésbé kellett aggódnom mikor hova nyúlok mivel a kesztyű megfelelő védelmet biztosított.
  • Magnézium, sótabletta: Na ez az amit jó ha elkezd szedni mindenki a verseny előtt és visz is magával Magne-shotot, sótablettát. Rendkívül kellemetlen ha begörcsöl a vádlink (saját tapasztalat) így jó megelőzni ezt a megfelelő mennyiségű magnézium és só bevitelével.
  • Protein szelet: ugyebár ez egy futóverseny, tehát a megállunk és megkenjük a kenyeret egy kis májassal nem játszik. Sokkal praktikusabb vinni pár laktató protein bar-t ami egyrészt eltelít, másrészt feltölt és futás közben is majszolhatjuk. Aki hozzám hasonlóan glutén érzékeny annak ajánlom a nemrég piacra dobott Biotech USA Zero Barjait, borsos áruk van, de megéri belőle pár szelet.

  • Sapka: opcionális, rossz idő esetén valamennyire védi a fejünk, engem nem zavart futás közben, de fontos, hogy ez se tartsa meg a vizet.

Ismétlem, ezek a tippek főleg a Super és a feletti kategóriákra vonatkoznak, egy Sprintre nem szükséges nagyon komoly dolgokkal készülni, főleg ha nem tervezel hosszabb távon akadályfutó versenyeket :) 

Egyébként ilyen volt a verseny az én szemszögemből: 

A bejegyzés trackback címe:

https://gabefit.blog.hu/api/trackback/id/tr8012158853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása